menu

Zrównoważony transport publiczny

2019-11-04 14:33:40 (ost. akt: 2019-11-06 14:12:03)

http://m.szczycienski.wm.pl/2019/10/orig/znaki-na-strone-www-25571.jpg
Transport zrównoważony jak podaje Wikipedia, to ujęcie transportu w perspektywie długoterminowej stabilności ekologicznej i ekonomicznej, zgodnie z nurtem szans na przetrwanie (sustainability). Wiąże się z promocją transportu efektywnego, spełniającego oczekiwania społeczeństwa i wydajnego ekonomicznie, a jednocześnie minimalizującego nieoptymalny lub szkodliwy wpływ środków transportu na zdrowie publiczne, środowisko przyrodnicze, gospodarkę i urbanistykę. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych związków występujących w spalinach, jak również (w dłuższej perspektywie czasowej) na przejściu ze środków transportu opartych na spalaniu paliw kopalnych do pojazdów wykorzystujących energię odnawialną. Transport zrównoważony zakłada także zmniejszenie skali i skutków zdominowania przestrzeni (szczególnie miejskiej) przez indywidualny transport samochodowy – czego konsekwencją jest m.in. eksurbanizacja, wielkie parkingi oraz samochody zajmujące chodniki i inną przestrzeń dla pieszych).

http://m.szczycienski.wm.pl/2019/11/orig/6-25658.jpg

Czy wiesz, że . . . ?
• Realizacja projektu „Miasto Szczytno – miasto zrównoważonego transportu publicznego”
zapewni zmniejszenie emisji gazów cieplarniach o 217 ton.
• W wyniku wymiany świateł na energooszczędne roczne zużycie energii w mieście
zmniejszy się o ok. 261 mwh.
• Samochody w godzinach szczytu generują hałas na poziomie 95 dB, a bezpieczne dla
człowieka natężenie dźwięku to mniej niż 85 dB.
• Najdłuższy autobus na świecie znajduje się w Niemczech. Autobus ma 30 m długości,
składa się z 3 segmentów i może jednocześnie pomieścić 256 pasażerów. Dla porównania
autobusy jeżdżące po polskich drogach mieszczą do 160 osób.
• Najbardziej pojemny autobus na świecie wynaleziono w Chinach. Mimo, że jest krótszy
od swojego niemieckiego kuzyna, może pomieścić jednocześnie 300 pasażerów.
• W Eindhoven holenderscy studenci z tamtejszej Politechniki postanowili zaprezentować
prototyp autobusu napędzanego nietypowym paliwem – hydrozyną, która prawie
w całości składa się z kwasu mrówkowego.

http://m.szczycienski.wm.pl/2019/10/orig/5-25598.jpg
http://m.szczycienski.wm.pl/2019/10/orig/znaki-na-strone-www-25571.jpg